Dé online groothandel voor geredde producten - goedkoper én duurzamer!

5 x duurzame communicatie met jouw gasten

  • Geplaatst op
  • Door Demi Roelfs
5 x duurzame communicatie met jouw gasten

Duurzaamheid: een trend die overal voel- en zichtbaar is. Steeds meer mensen willen dat er bedachtzaam met het milieu wordt omgegaan. Denk hierbij aan het kopen van lokale of geredde producten, het gebruik van minder plastic en het terugdringen van verspilling in de keuken. Belangrijk om hier als horecabedrijf stappen in te zetten en dit te vertellen met je gasten. Maar hoe communiceer je dat en waar moet je op letten? Wij helpen je een handje op weg met de handige tips:

 

Zorg voor ene duidelijke visie en doelstellingen

Het is belangrijk om duurzame doelstellingen op te stellen binnen je bedrijf. Stel jezelf de vraag ‘wat willen we als organisatie bereiken en wanneer is dit gerealiseerd?’. Als de doelen helder zijn geformuleerd is het belangrijk dat alle medewerkers ook goed weten wat de stand van zaken is, zodat ook zij het verhaal en de boodschap goed kunnen overbrengen naar de gasten of eventueel de nadruk op een bepaald punt kunnen leggen. Een teamdag of strategiedag met het team kan een goed moment zijn om de doelstellingen te laten leven binnen het team.

 

Transparant zijn 

De consument heeft behoefte aan eerlijke informatie en daarom is het van belang om als bedrijf open en transparant te zijn. Een voorbeeld van transparantie is het geven van een kijkje achter de schermen. Veel bedrijven hebben vooral voor ogen dat ze geen geheimen willen prijsgeven aan hun concurrenten, maar tijden veranderen. Wees daarnaast open over veranderingen en duurzame dilemma's  in het bedrijf. Je scoort hier flink mee bij (potentiële) gasten.

 

Zorg dat je verhaal klopt

Eerlijkheid duurt het langst wordt er wel gezegd. Breng daarom je verhaal alleen naar buiten als het echt 100% klopt. Consumenten worden steeds kritischer en greenwashing is hierbij een bekend fenomeen. Greenwashing is het onterecht claimen dat je duurzaam bent. Veel bedrijven leunen met hun marketing op dat ene kleine, duurzame aspect terwijl de rest van de bedrijfsvoering dat helemaal niet is. Let dus op de kleinste details en breng alles voor jezelf goed in kaart, zodat je vervolgens duidelijk en zo volledig mogelijk je verhaal naar je klant kan communiceren. 

 

Voer je visie door in alle communicatiemiddelen

Je kan je visie op veel verschillende manieren vertellen: op de website, via social media of nieuwsbrieven, maar denk ook aan offline communicatiemiddelen. Denk hierbij aan posters, flyers of menukaarten waar je kort je deelt waar jij voor staat. Dit hoeft niet altijd een hele uitgebreide teksten te zijn, maar het kan ook kort weetje zijn over het bedrijf. Dit zal voor je gasten een korte reminder zijn dat ze goed bezig zijn en bij jouw bedrijf goed zitten. Belangrijk is in ieder geval dat de boodschap consistent is en overal terugkomt.

 

Wist je dat…

Instockmarket - de groothandel voor geredde producten - een toolkit heeft ontwikkeld voor haar horecaklanten zodat ze de duurzame boodschap goed kunnen overbrengen op hun gasten. De toolkit bestaat uit communicatiemateriaal zoals flyers, buffetkaartjes en posters. Gasten gaan met een trots gevoel de deur uit als ze zien dat ze kilo's met eten redden terwijl ze lekker lunchen. Benieuwd hoe dat werkt? Neem hier een kijkje.

 

Zorg dat mensen gemakkelijk over jou kunnen vertellen

Goede en duidelijke communicatie betekent dat jouw gasten makkelijker over jouw restaurant kunnen vertellen. Er wordt gezegd dat mond-tot-mond reclame meer oplevert dan traditionele marketing. Uit onderzoek blijkt dat 92% van de mensen geloof hecht aan aanbevelingen van vrienden of kennissen. Maar het is ook mogelijk dat mensen een online review achterlaten. Het is daarom belangrijk dat je goed vindbaar bent, zodat mensen dit gemakkelijk kunnen doen.