Dé online groothandel voor geredde producten - goedkoper én duurzamer!

Q&A


WAAROM VINDEN JULLIE VOEDSELVERSPILLING BELANGRIJK?
Een groot gedeelte van grondstoffen wordt gebruikt voor de productie van voedsel. Uit onderzoek van het Food and Agriculture Organization (FAO) blijkt dat jaarlijks 1,3 miljard ton voedsel verloren gaat. Naast het weggooien van eten gaat het niet alleen om het product zelf, maar ook om het geld, de energie,  het telen van het product, de verpakking, koeling en bereiding van het eten! Door voedselverspilling tegen te gaan ga je dus klimaatverandering tegen. 

 

HOUDEN JULLIE HET PROBLEEM VAN VOEDSELVERSPILLING NIET JUIST IN STAND? 
Helaas is een wereld zonder verspilling heel onwaarschijnlijk. We kunnen het klimaat niet sturen door miscalculaties en weersomstandigheden, dit veroorzaakt vaak mislukte oogsten. We proberen chef's te inspireren om creatief te koken, met voorraden/overschoten die er op dat moment aanwezig zijn. We hopen dat klanten ook bewuster gaan inkopen op andere plekken, waardoor er minder productie, en dus minder voedselverspilling plaatsvindt. 

 

WAT HOUDT HET FOOD RESCUE CENTER (FRC) PRECIES IN?
Het  FRC is dé plek waar we het eten ontvangen van producenten, telers en tussenhandelaren. Nadat het product binnen is gekomen start het proces. De producten gaan door een kwaliteitscontrole, worden gefotografeerd in onze photobooth om ze vervolgens op de website van InstockMarket te plaatsen. Hier vandaan kunnen restaurants en caterings hun producten bestellen, die vervolgens geleverd worden door onze duurzame partners.

 

WAAR KOMEN DE PRODUCTEN VANDAAN?
Onze producten halen wij op bij circa 35 verschillende leveranciers. Dit zijn telers, boeren, producenten of tussenhandelaren. Voorbeelden van leveranciers zijn Bakker Barendrecht, Bio Brass, van Oers United, van de Weerd, en Marley Spoon. 

  • We werken samen met kleine en grote telers. Een voorbeeld hiervan is Dennis Van de Weerd. Wekelijks rijden wij naar Lelystad om pompoenen op te halen. Deze worden afgekeurd omdat ze te klein zijn, wij nemen deze natuurlijk met liefde aan! 
  • Een ander voorbeeld is Bakker Barendrecht. Dit is een bedrijf die groente en fruit verpakt en levert aan verschillende supermarkten. De producten die zij over houden leveren zij aan de voedselbank. Voor de voedselbank is dit heel veel, dus datgene wat overblijft krijgt bij ons een mooi bestemming. 
  • Het vlees en vis wat wij ontvangen komt van verschillende leveranciers. Een voorbeeld hiervan is Marley Spoon. Zij zijn een bedrijf dat maaltijdboxen verkoopt. Helaas blijven ze hier ook met verschillende producten zitten, onder andere ook vis en vlees. Dit komt vaak door een overschot of een te korte houdbaarheidsdatum. Andere leveranciers blijven soms ook met onverkochte producten zitten. Bijvoorbeeld een minder mooi stukje zalm die een andere horeca liever niet heeft, maar net zo lekker smaakt.

HEBBEN JULLIE ALTIJD ALLES OP VOORRAAD?

Wij hebben in kaart gebracht wat de 70 meest bestelde AGF (aardappelen, groenten & fruit) producten zijn in de horeca. Deze 70 producten noemen wij ons basisassortiment en hier gaat onze sourcing manager ook actief naar op zoek. Reststromen zijn uiteraard niet altijd voorspelbaar. Wanneer er bijvoorbeeld geen appels zijn van leverancier A, dan zijn ze er mogelijk wel van leverancier B. Mochten er helemaal geen reststromen zijn van een bepaald basis assortiment product, dan kopen wij dit product in (dit is maximaal 20% van ons assortiment). Zo kunnen wij de garantie geven dat bepaalde producten altijd op voorraad zijn en kunnen klanten eerder aan het minimale bestelbedrag van €75,- komen. Door dit beleid kunnen we meer geredde kilo's in Nederland een betere bestemming geven en maken we sneller meer impact.

ZIJN AL JULLIE PRODUCTEN BIOLOGISCH?
De missie van InstockMarket is om zoveel mogelijk producten te redden van de verspilling. Wanneer het kan redden we biologische producten maar alle producten zijn welkom!

 

HOE IS JULLIE PRIJS. TOT STAND GEKOMEN: WAAR BETALEN WE PRECIES VOOR?
Gemiddeld zijn we zo’n 20-30% goedkoper dan de gemiddelde groothandel. Bij sommige producten heb je nog veel meer voordeel en sommige producten minder. Maar over het geheel zul je zien dat je een stuk goedkoper uit bent met InstockMarket. De prijs is laag gehouden om het circulair gebruik van deze producten te stimuleren. Jullie betalen voor alles wat erbij komt kijken om het bij jullie aan de achterdeur te kunnen bezorgen. Dit is niet alleen de prijs die wij onze leveranciers betalen, maar ook de logistiek, de arbeidskosten om de producten te sorteren en bijvoorbeeld alle administratieve handeling.

 

WAAROM ZITTEN SOMMIGE PRODUCTEN IN PLASTIC VERPAKKINGEN?
Onze missie is om zoveel mogelijk eten te redden en daarbij proberen we zo min mogelijk verpakkingen te gebruiken. Sommige producten die we ontvangen van producenten zijn al verpakt. We laten deze producten in de verpakkingen zitten, omdat ze vaak ook een functie hebben om het product langer goed te houden. 

 

HOEVEEL AFNEMERS ZIJN ER EN WIE? 
Inmiddels hebben wij al meer dan 200 chefs die kopen met deze producten, waaronder de grotere cateraars met verschillende locaties (Vermaat catering, bijv Booking.com of het Stedelijk museum). Maar ook Albron en ISS. Daarnaast leveren we ook veel producten uit aan restaurants zoals bijv Juni lekkernijen of Circl.

 

WANNEER WORDT MIJN BESTELLING GELEVERD
Als je op werkdagen voor 16:30 besteld, wordt je bestelling de volgende dag geleverd. Bekijk het leverschema

 

WAAROM REKEN JE TRANSPORT KOSTEN?
We vinden het belangrijk om te werken met logistieke partners die investeren in duurzaam transport. Om een zo goed mogelijke service te bieden berekenen we een gedeelte van de transportkosten door.  

 

WERKEN JULLIE MET EEN MINIMALE BESTEDING?
We werken met een minimale besteding van slechts €75.

 

MIJN BESTELLING IS NIET AANGEKOMEN
Neem contact op met support via: [email protected] of bel naar 020 21 01 149 

 

ER MIST EEN PRODUCT DAT IK HEB BESTELD
Neem contact op met support via: [email protected] of bel naar 020 21 01 149 

 

IK HEB EEN KLACHT OF OPMERKING WAAR KAN IK DIE MELDEN?
Neem contact op met support via: [email protected] of bel naar 020 21 01 149